NASA GRADI SUPERSONIČNI AVION: Tihi zrakoplov letjet će brzinom od 1510 km na sat

129
pogledi
NASA

NASA je dodijelila Lockheed Martinu 247,5 milijuna dolara za izgradnju supersoničnog aviona koji će letjeti na visini od 16,764 metara i brzinom od 1510 km/h. Najtiši avion za komercijalna putovanja bit će glasan otprilike kao i zatvaranje vrata automobila.

Supersonični putnički letovi ‘big deal’ su već desetljećima, a poznati su nam još od British Airways i Air France čiji su zrakoplovi letjeli po brzini duplo većoj od brzine zvuka. Otkad je Concorde, koji je proizvodio toliko glasne udare da mu je zabranjen let hipersoničnom brzinom, zbog financijskih gubitaka 2003. povučen s tržišta, vodi se utrka najvećih svjetskih zrakoplovnih kompanija u predstavljanju novog supersoničnog aviona. Rok je određen, do 2023. godine trebali bismo putovati ekstra tihim zrakoplovima brzinom munje, pitanje je samo koja će ih tvrtka na tržištu predstaviti prva.

Neka privatna poduzeća pokušavaju olabaviti restrikcije i ponovno uvesti komercijalno putničko zrakoplovstvo supersoničnom brzinom. Prošle je godine s Paris Air Showa potvrđeno da su zaprimljene narudžbe za 76 aviona od pet zrakoplovnih kompanija.

Novi model Američke svemirske agencije NASA, X-avion ili “Tihi demonstrator“ kako ga nazivaju njegovi tvorci, bit će dug 29 metara s rasponom krila od 9 metara. S punim rezervoarom, težina polijetanja bit će 15,000 kilograma. Aeronautički inovatori iz inženjerske ustanove u koju je agencija uložila već su proizveli zadivljujuće visoko vrijedne špijunske zrakoplove U-2 i SR-71. Lockheed Martin Skunk Works iz Palmdalea, Kalifornija, najavljuje kako će za razliku od svojih prethodnika, ovaj model biti dostupan za komercijalne svrhe, upravljati rutama nad zemljom i probijati zvučne zidove, a da to neće biti čujno s tla. Prema NASA-i, jedinstveno oblikovana struktura X –aviona reducirat će intenzitet zvučnog udara koji kreira. Avion bi trebao biti dostavljen u NASA Amstrong Flight istraživački centar do kraja 2021. godine.

NASA

Uzbudljivo je vratiti se dizajniranju i letenju X-aviona u ovoj mjeri“, kaže Jaiwon Shin, NASA-in suradnik i administrator za aeronautiku.

Naša duga tradicija rješavanja tehničkih barijera supersoničnog leta koji će koristiti svima se nastavlja“.

Nakon što je Chuck Yeager-toting Bell X-1 probio zvučnu barijeru 1947., X-15 bio je prvi zrakoplov koji je demonstrirao hipersonični let od Mach 5. Na početku 21. stoljeća, X-35 evoluirao je u bojni mlaznik F-35. Noviji modeli, poput X-57 eksperimentalno su proizvedeni s ciljem dokazivanja da električna energija jednako funkcionira u zraku kao i na tlu.

Neuspjeh Concordea mogao bi ispraviti najnoviji na listi NASA-inih aero-dinamičnih visoko kvalitetnih letjelica. Tiši bi zrakoplov mogao ublažiti restrikcije i omogućiti profitabilnije letove. Ako ste se nadali da ćete ga uskoro iskušati, kako je to slučaj sa svim elitnim proizvodima, primarno će biti dostupan  važnim i bogatim poduzetnicima iz New Yorka i LA.

Ovaj X-avion je kritičan korak bliže toj uzbudljivoj budućnosti. Ljudi koji uživaju u povoljnim, tihim, supersoničnim letovima u budućnosti će reći da je 3. travanj 2018 dan kad je sve započelo“, kaže NASA-in suradnik.

NASA nije jedina u ovoj utrci. Japan Airlines je nedavno investirao 10 milijuna u Boom Technologies, start-up iz Denvera. Spike Aerospace namjerava testirati svoj S-512 supersonični mlažnjak do kraja ove godine.