Franšizam kao generator proizvodnje novih poduzetničkih poduhvata i zapošljavanja

10
pogledi
Foto: HGK (PRess)

Hrvatska udruga za franšizno poslovanje i Zajednica za franšizno poslovanje pri HGK u suradnji s Hrvatskim zavodom za zapošljavanje u petak, 6. travnja, organizirali su mini sajam poslovnih prilika za samozapošljavanjem na temu ‘Samozapošljavanje bez vlastite ideje – može kupnjom franšize’.

Na sajmu je nezaposlenim osobama predstavljena nova mogućnost samozapošljavanja uz financijsku potporu Hrvatskog zavoda za zapošljavanje. Riječ je o franšizi, kvalitetnom i manje rizičnom ulasku u poduzetništvo.

“Franšize su ‘klonirani’ na tržištu, uspješni i provjereni poslovni koncepti. Kad kupnjom franšize osoba ulazi u poduzetništvo kupuje nečije znanje i iskustvo, uhodan posao koji nastavlja i to je održivije poduzetništvo. Održivost franšiznog poslovanja je 90 posto nakon prvih pet godina poslovanja“, rekla je Ljiljana Kukec, predsjednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje.

Naglasila je kako je u Europi više od 3 milijuna ljudi zaposleno u franšiznom poslovanju, a u svijetu je više od 24 tisuće franšiznih lanaca koji su stvorili više od milijun poduzeća, kupaca franšiza.

“Franšiza je generator proizvodnje novih poduzetničkih poduhvata, a samim time i zapošljavanje“, istaknula je Kukec.

Potpisivanjem franšiznog ugovora brend se iznajmljuje na određeno vrijeme, a u franžiznom poslovanju kupnjom franšize osoba dobiva mentora kako bi uspješno svladala poslovanje.

“Darivatelj i primatelj franšize su dva različita pravna subjekta koji su samo vezani poslovnim interesima, odnosno partnerskim ugovorom. Oko 95 posto franšiza su mali i srednji poduzetnici, a samo 5 posto su svjetski mega brendovi. U Hrvatskoj postoji niz mikrofranšiza, to su male franšize s malim ulaganjima koji se mogu pokrenuti potporama za samozapošljavanje Hrvatskog zavoda za zapošljavanje ili kroz kreditiranje HAMAG-BICRO-a s malim kamatama“, pojasnila je Kukec.

Osim kupnjom franšize, osoba se može samozaposliti i pokretanjem ‘startupa’, što je često visokorizičan način za ulazak u poduzetništvo.

“Prema istraživanju iz 2014. godine, u SAD-u je čak 90 posto neuspješnih starupova na uzorku od njih 100-tinjak. Vodeći razlog neuspjeha startupova je nedostatak interesa potrošača za njihove usluge ili proizvode. Ostali razlozi su financiranje i problemi s likvidnošću, konkurencija i drugo. Putem franšize se preuzima provjerni poslovni model i rizik od neprihvaćanja na tržištu proizvoda i usluge se eliminira”, istaknuo je Nikola Oršanić, predsjednik Zajednice za franšizno poslovanje pri HGK.

Dodao je kako u franšiznom poslovanju osoba ne mora gubiti vrijeme na razvoj proizvoda ili usluge,nego ga može utrošiti u razvoj svog poslovanja. O franšizmu se u Hrvatskoj počelo intenzivnije govoriti 2003 godine kada je Udruga za franšizno poslovanje organizirala prvi sajam franšiznog poslovanja.

Iako je puno učinjeno na promociji franšiznog poslovanja, pogotovo kada je pri HGK-u osnovana Zajednica za franšizno poslovanje, to poslovanje u Hrvatskoj još uvijek nije dovoljno razvijeno. Oršanić je naglasio kako je velika stvar što je Zajednica ostvarila suradnju s Hrvatskim zavodom za zapošljavanje koji je od prošle godine u program samozapošljavanja uključio i kupnju franšize. Izrazio je uvjerenje da će mini sajam pridonijeti promociji franšize u Hrvatskoj.

Na sajmu su predstavljene i postojeće franžize; Eco point franšiza, Surf n fries, Laundry Lounge i My Laundry franšize, Fish4wish franšiza, Dream Gym/ Hard Gym franšize, Body creator franšiza i Pek Snack franšiza.

Ivana Vranješ